V Prešovskom kraji zostáva opraviť päť kilometrov ciest v havarijnom stave. Zrekonštruovali ich už stovky.
Monika Feketeová
Prešovský samosprávny kraj spravuje 2484 kilometrov ciest 2. a 3. triedy a 1239 mostov. Okamžite po svojom nástupe predseda kraja Milan Majerský stanovil dva ciele, a to dopravu a cestovný ruch.
„Po ekonomickej otázke je doprava najviac zaostalá v rámci Slovenska,“ konštatoval niekoľko týždňov po nástupe do funkcie a doplnil, že doprava je v mestách aj obciach problém číslo jeden.
„Keď človek ráno vstane a vyjde na tankodrom cestou do práce, má pokazený celý deň,“ poznamenal.
Prešovský samosprávny kraj si dal vypracovať strategický dokument pre oblasť dopravy s názvom Plán udržateľnej mobility Prešovského samosprávneho kraja, takzvaný Masterplan za vyše 340-tisíc eur.
Predseda Majerský ho označil za kľúčový materiál, ktorý je nevyhnutným predpokladom pre získanie finančnej podpory z eurofondov pri výzvach pre dopravnú infraštruktúru.
„Som rád, že sme sa s Masterplanom výrazne posunuli vpred. Kvalitné cesty a dobrá dopravná situácia je veľmi dôležitá pre náš kraj,“ povedal.
Polstoročné mosty
Štátna pôžička vo výške 12 miliónov eur v roku 2018 odštartovala rekonštrukcie ciest, ale aj mostov v Prešovskom kraji. Dokopy bolo až 111 kilometrov úsekov ciest v havarijnom stave a ďalších 590 kilometrov v nevyhovujúcom stave.
Prešovská župa našla, podobne ako v susednom Košickom kraji, množstvo zanedbaných mostov, ktoré mali 50 až 60 rokov. Najstaršie boli vybudované v medzivojnovom a povojnovom období, čomu zodpovedá aj ich technický stav.

Až 14 bolo vo veľmi zlom stave, teda v 6. stupni a dva mostné objekty v kraji boli dokonca v havarijnom 7. stupni. Išlo o most pred obcou Krušinec a most za obcou Litmanová. Už v roku 2018 kraj opravil šesť mostných objektov v stupni 5 a 6 z celkového počtu osem mostných objektov, ktoré boli projekčne pripravené ešte za predchádzajúceho vedenia.
V roku 2018 sa napokon podarilo v Prešovskom kraji opraviť 93 kilometrov ciest, o rok neskôr ďalších deväťdesiat a v roku 2020 až 145 kilometrov.
Veľkou výzvou bola rekonštrukcia najfrekventovanejšej cesty v Tatrách medzi Popradom a Starým Smokovcom za 2,8 milióna eur. Peniaze, dokopy 20 miliónov eur aj na ďalšie úseky, získal Prešovský kraj z prostriedkov Integrovaného regionálneho operačného programu.

Okrem spomenutého úseku sa v roku 2019 začalo s rekonštrukciou úsekov Kapušany – Demjata, Jánovce – Kľušov, Prešov – Klenov a Malá Poľana – Medzilaborce. Modernizácia predstavovala dokopy 40,5 kilometra ciest vrátane dvanástich mostov a vyše dvadsiatich priepustov a odvodňovacích priekop.
„Do tohto projektu boli vybraté horšie stavebnotechnické úseky ciest 2. triedy, ktoré svojím dopravným významom, niekedy aj šírkovými parametrami, môžu konkurovať aj cestám 1. tried,“ povedal vtedy Milan Majerský.
Cezhraničná spolupráca
Rok 2019 potešil aj obyvateľov Starej Ľubovne. Kraj spolu s mestom vybudoval juhovýchodný obchvat za 2,35 milióna eur v dĺžke 920 metrov.
„Vybudovanie novej komunikácie, možnosť presmerovania nákladnej dopravy z centra mesta by malo podstatne zlepšiť situáciu nielen pre motoristov, ale pre všetkých, ktorí tu žijú alebo mestom prechádzajú,“ skonštatoval predseda Majerský.
V roku 2020 kraj dokončil rekonštrukcie významných cestných komunikácií, s ktorými prácami sa začalo rok predtým. Zároveň začal s modernizáciou ciest v úseku Raslavice – Lopúchov – Stuľany – Kuková vo výške 2,6 milióna eur.

„Pre nás je to veľmi významná investícia nielen čo sa týka zvýšenia bezpečnosti a komfortu účastníkov cestnej premávky, ale predovšetkým prepojenia cestnej infraštruktúry s Poľskom, ktoré je pre nás strategickým susedom,“ konštatoval Milan Majerský.
V rámci cezhraničnej spolupráce sa začal proces modernizácie cestných úsekov v Pieninskom národnom parku. Kraj na túto investíciu získal prostriedky z európskych fondov vo výške 3,5 milióna eur.
„Celková hodnota projektu je 5,5 milióna eur, z ktorých sa na slovenskej strane preinvestuje 3,5 miliónov eur. Modernizovať sa bude takmer 22 kilometrov ciest, ktoré by mali výrazne prispieť k lepšej dostupnosti a zvýšeniu atraktívnosti územia na Zamagurí,“ predstavil projekt Milan Majerský.
Kraj v roku 2020 začal aj modernizáciou úseku Stakčín – Ulič v dĺžke 8 kilometrov a súčasťou boli aj dva takmer 50-ročné mosty.
V roku 2021 v Prešovskom kraji opravili 102 kilometrov ciest a 24 mostov za takmer 21 miliónov eur.
Ukončila sa druhá aj tretia etapa modernizácie ciest v Pieninách za 4,7 milióna eur. Riešili sa rekonštrukcie ciest Slovenská Ves – Spišská Stará Ves v dĺžke 11 kilometrov a 10 kilometrov dlhý úsek Haligovce-Spišská Stará Ves. Odstránili sa aj nevyhovujúce a havarijné stavy na úseku Hniezdne – Spišská Stará Ves, dokopy ďalších 3,7 kilometra ciest.
Prešovský samosprávny kraj zmodernizoval cestu medzinárodného významu Stakčín – Ulič pri hraniciach s Ukrajinou, ktorá je zároveň vstupom do Národného parku Poloniny. Za necelý rok tu zrekonštruoval vyše osem kilometrov ciest a dva mosty nad riekami Cirocha a Ulička za viac ako dva milióny eur.

Začal aj s modernizáciou viacerých úsekov za 4,1 milióna eur. Rekonštruovali sa úseky Demjata – Raslavice a ďalšie cesty v Bardejovskom okrese za 2,3 milióna eur. Okrem toho sa zrekonštruoval takmer 40-ročný most v obci Želmanovce a 66-ročný most v obci Kuková.
Na opravu mostov vyčlenil v roku 2021 šesť miliónov eur na opravu 25 mostov. Ďalšie tri milióny na opravu 16 mostných objektov získal z európskych zdrojov.
Veľká výzva
Veľkú výzvu si stanovil Prešovský samosprávny kraj na rok 2022. V najbližšom období plánuje zrekonštruovať 42-kilometrový úsek na Ceste Slobody vo Vysokých Tatrách.
Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja má pripravenú projektovú dokumentáciu. Zatiaľ nie je jasné, kedy by sa práce mohli začať, pri niektorých úsekoch už prebieha verejné obstarávanie. V rámci programového obdobia Integrovaného operačného programu je však stanovená lehota na čerpanie finančných prostriedkov do konca budúceho roka.

Aktuálne má podľa nej Správa a údržba ciest schválené žiadosti o nenávratný finančný príspevok v celkovej hodnote takmer 15 miliónov eur. Cestári odhadujú, že oprava ďalších úsekov si vyžiada viac ako 28 milióna eur.
Prešovský kraj začal v tomto roku opravovať 15 ciest a zrekonštruuje aj osem mostov za 8,5 miliónov eur.
„Teší ma, že rekonštrukciou ciest vo všetkých 13 okresoch kraja znížime počet ich havarijného stavu. Zo 74 kilometrov v roku 2018 nám tak zostane aktuálne už len 5 kilometrov ciest v havarijnom stave, čo je výborná správa. Za štyri roky sme pritom opravili 449 km ciest a 79 mostov, čo je naozaj veľké číslo,“ konštatoval predseda Milan Majerský.