Mäsové výrobky od slovenských firiem Tauris a Ryba Košice si už v Kauflande nekúpite. Výrobcovia ich z pultov reťazca sťahujú, lebo sa s ním nedohodli na cene. Hovoria, že ak by prijali požiadavky obchodu, namiesto poctivého mäsa by si zákazníci zaplatili skôr za múku. Nemecký reťazec hovorí, že kvalita je uňho na prvom mieste, no cena, akú si pýtali, sa nedala akceptovať.
MF, redakcia
Spoločnosť Tauris vydala vyhlásenie, podľa ktorého namiesto mäsa náhradné bielkoviny či múka, tradičné receptúry vymenia skrátený technologický proces a následne prifarbovanie, a ako náhrada tresky sleď. Aj tak by mohli vyzerať produkty výrobcov Tauris Group, ak by ustúpili sieti Kaufland, ktorej cieľom je držať nízke ceny výrobkov na úkor ich kvality.
„Pre tradičných slovenských výrobcov Tauris a RYBA Košice je však dôvera spotrebiteľa ku kvalite a overeným receptúram na prvom mieste, preto svoje produkty sťahujú z regálov tohto reťazca a presúvajú ich na lepšie adresy a s garantovanou kvalitou,“ zdôvodňuje svoje kroky spoločnosť Tauris.
Tlak nemeckého reťazca na ceny produktov prinútili výrobcov spadajúcich pod Tauris Group preto k dôležitému rozhodnutiu – stiahnuť svoje výrobky značiek Tauris, Zipser, Ryba Košice či Piknik z pultov siete Kaufland.
„Cenová politika Kauflandu nás prinútila urobiť tento krok. Aktívne sa sústreďujeme primárne na kvalitu našich produktov s vyššou pridanou hodnotou, čo sa odzrkadľuje v dôvere našich zákazníkov v prémiové a zdravé výrobky s nezameniteľnou chuťou. Od tohto prístupu nechceme ustúpiť,“ vysvetľuje generálny riaditeľ Tauris Group Richard Duda s tým, že cieľom Tauris Group nie je predaný objem v diskutabilnej kvalite, ale spokojný zákazník.
„Naším skutočným zákazníkom nie je Kaufland, ale kupujúci, ktorý si na konci dňa pochutí na našich párkoch, salámach, klobásach či retro treske a s dôverou sa opakovane rozhodne pre naše výrobky. To je ten skutočný zákazník. A to by mali pochopiť aj v reťazci Kaufland,“ dodáva.
Nižšia cena spôsobí zásah do kvality
Duda zdôrazňuje, že výrobcovia ceny nezdvíhajú účelovo, ale odrážajú aktuálne dianie vo svete a na trhu. „Do cenotvorby primárne vstupuje a priamo ju ovplyvňuje faktor enormného zdražovania poľnohospodárskych komodít, korenín, oleja, čriev či pomocného a obalového materiálu, ktoré sú potrebné pre našu výrobu a samozrejme aj nákup energií a palív, ktorých ceny pre neistotu spôsobenú vojnou dosahujú rekordné úrovne,“ vysvetľuje Richard Duda.
Napríklad ceny energií a ich aktuálne sadzby sú o 300 % vyššie oproti roku 2021. Na vzostupe sú tak isto ceny rybnej suroviny. Cena za filety z aljašskej tresky vzrástla o 50 %, na čo majú vplyv sankcie voči Rusku či odmietanie výrobcov nakupovať lacnejšie tresky z Číny. Ich výhodná cena totiž má svoju daň. Ryby sú niekoľkokrát zamrazované a výsledkom tamojšej legislatívy je, že k spotrebiteľovi sa môže dostať ryba, ktorá strávila aj štyri roky v mraziacom boxe.
Pre dodržiavanie prémiovosti a výrobných procesov je pre výrobcov reakcia na vývoj trhu veľmi dôležitá. „Ak chceme zvládnuť a ekonomicky prežiť rok 2022 aj s garantovanou kvalitou našich výrobkov a zaslúženým ohodnotením namáhavej práce našich zamestnancov, zvýšené náklady si musíme rozdeliť v celom reťazci, počnúc dodávateľom, cez výrobcu, obchodníka až po konečného spotrebiteľa. Ten, kto dokáže znižovať ceny, to nemôže robiť bez toho, aby nezasahoval do overených receptúr a úmyselne tak neznižoval kvalitu a čerstvosť svojich výrobkov – iba, ak by chcel dobrovoľne spáchať ekonomickú samovraždu,“ dodáva Duda.
Produkty ponúknu v iných sieťach
Výrobky Tauris či RYBA Košice sa držia tradičných receptúr a schválených československých noriem. Kvalita týchto výrobkov je každoročne potvrdená mnohými oceneniami – získali Čestné uznania Ministerstva pôdohospodárstva SR, Zlaté kosáky či medaily Slovak Gold. Takisto sa môžu pýšiť oceneniami Danubius Gastro, Najdôveryhodnejšia značka či Voľba spotrebiteľa a nesú aj značku kvality SK, ktorá je zárukou, že si zákazník kupuje kvalitné slovenské produkty, ktoré spĺňajú všetky kritériá podľa zásad značky za dodržania národnej a európskej legislatívy.
Rozhodnutie TAURIS GROUP odísť z regálov reťazca Kaufland je tak zárukou, že kvalita a receptúra, pre ktoré sú produkty oceňované, zostane nezmenená. Výrobky ako Nitran 77, Zipser šunka či párky, rovnako ako rybie špeciality ako retro Treskoslovenská treska či lahôdkové šaláty Piknik, sa tak sťahujú na lepšie adresy. Spotrebitelia ich kúpia v sieťach Coop, CBA, Fresh, Billa, Tesco a v Mäsiarstvach u Býka.
Kufland reaguje na kritiku
Spoločnosť Kaufland Slovenská republika vydala stanovisko, v ktorom sa jasne ohradzuje proti tvrdeniam Tauris Group.
„Spoločnosť Kaufland sa rázne ohradzuje proti tvrdeniam, s ktorými prišla skupina Tauris Group. Podľa jej vyjadrení sme sa snažili dohodnúť nízke ceny na úkor kvality výrobkov. Toto tvrdenie sa nielenže nezakladá na pravde, ale môže hraničiť aj s poškodením dobrého mena spoločnosti,“ poznamenal Samuel Machajdík, hovorca Kaufland Slovenská republika.
Spoločnosť si podľa hovorcu plne uvedomuje aktuálnu náročnú situáciu na trhu a vníma zvyšovanie nákladov, energií a pohonných látok.
„Kvalita produktov je, a aj vždy bola a bude v Kauflande na prvom mieste a je vyslovenou nepravdou, že by sme požadovali jej zníženie. Tak isto nie je pravda, že by sme požadovali od skupiny Tauris Group zníženie aktuálne dohodnutých dodávateľských cien. Akceptovali sme určité navýšenie dodávateľských cien Tauris Group, ale nie v tak extrémnej miere, ako ho navrhovala skupina Tauris Group,“ doplnil Machajdík.
„Boli by sme radi, aby do budúcna skupina Tauris Group svoje aktivity komunikovala pravdivo a nesnažila sa podobnými nepravdivými tvrdeniami očierňovať svojich bývalých obchodných partnerov,“ dodal hovorca Kauflandu.